sallamaaritm

EU - Vaikuta, älä valita

Oletko kuullut kuinka Euroopan unioni syytää Suomeen päättömiä lakeja. Minä kuulen tuota päivittäin näin vaalien alla ja hyvä niin. Haluan asennemuutoksen. Haluan kertoa ihmisille miten EU-päätöksenteko etenee ja missä roolissa me suomalaiset poliitikot ja virkamiehet siinä ovat tai voisivat olla.

Se ei suinkaan tarkoita, että meitä määrätään toimimaan tietyllä kaavalla ja eduskunta olisi turha kansallinen kumileimasin. Esitän asian käytännönläheisellä esimerkillä. Jos olet taloyhtiön hallituksen jäsen ja olet poissa kokouksesta tai jätät puheenvuoron käyttämättä, et voi moittia hallituksen päätöstä hallitukseen kuulumattomalle naapurille. Sinun on kannettava vastuu. Tämä sama periaate pätee EU-asioissa jokaiseen kansanedustajaan, ministeriin ja virkamieheen.

Ensimmäinen murrettava myytti lähtee EU-säädösten ymmärtämisestä. EU antaa jäsenmaiden lainsäädäntöä ohjaavia säädöksiä, jotka on jaettu neljään kategoriaan. Asetus on niistä voimakkain, sillä se tulee voimaan sellaisenaan jokaisessa jäsenmaassa. Direktiivi on ohje, jonka pohjalta eduskunta säätää vastaavan kansallisen lain. Asetuksia ja direktiivejä EU täydentää päätöksillä. Neljäs kevyin säädös on suositus. Se on nimensä mukainen eli sitä ei ole pakko toteuttaa.

Euroopan unionin lainsäädätötyö ja säädösten valmistelu noudattelee joiltain osin samaa kaavaa kuin Suomessa. Valmistelu lähtee yleensä Euroopan komission aloitteesta vähän niin kuin Suomessa hallituksen esityksestä. Komissiolla on yksinoikeus aloitteentekoon, mutta Euroopan unionin neuvosto, Euroopan parlamentti tai yksittäinen jäsenmaa voivat esittää komisiolle lainsäädäntöehdotuksia. Lainsäädäntöprosessi etenee suurimmassa osassa asioita sekä jäsenmaiden neuvoston että Euroopan parlamentin päätettäväksi. Prosessin aikana kuullaan niin sidosryhmien asiantuntijoita kuin kansalaisia. Parlamentti päättää asiaan oman kantansa ja neuvosto omansa ja lopullinen päätös tehdään näiden kahden eri institution välisissä neuvotteluissa. Prosessi päättyy vasta kun asia hyväksytään tai hylätään.

Olemme EU:n jäsen ja siis täysin valtuuksin vaikuttamassa sen yhteiseen päätöksentekoon. Lainsäädäntöprosessiin osallistuu maamme hallituksen edustajat, yleensä asiasta Suomessa vastaava ministeri avustajineen ja virkamieskuntineen. Euroopan parlamentin jäsenillä on aivan yhtä suuri rooli nykyisin kuin ministereillä, sillä parlamentin rooli lainsäädännössä on viime vuosina kasvanut. Suomen eduskunta ja erityisesti Suuri valiokunta antaa ministereille eduskunnan mandaatin Suomen kantojen puolustamiseen. Näin ollen eduskunnan rooli on myös keskeinen EU:n lainsäädäntöprosessissa. Suomalaiset yhteisöt ja edunvalvontajärjestöt vaikuttavat myös lainsäädäntöön virallisten ja epävirallisten väylien kautta.

Kun Euroopan parlamentti ja neuvosto ovat hyväksyneet säädöksen ja se vahvistetaan, alkaa kansallinen byrokratia säädösten toimeenpanemiseksi. Varsinkin, kun kyse on direktiiveistä ja suosituksista, viimeinen vastuu säädöksen toimeenpnosta on hallituksella ja kansanedustajilla. Tämäkin valmistelu on pitkä ja tapahtuu paljolti virkamiestyönä ministeriöissä ja eduskunnassa. Silti kansanedustajalla ei ole oikeutta moittia eduskunnassa vahvistettua uutta lakikirjausta jos hän ei ole ollut ajoissa tai aktiivinen edes kotimaan valmisteluprosesissa. Silloin on vastuun kantamisen aika.

Euroopan unionin valmistelutyö on poikkeuksellisen avointa. Vaikuttamiskanavia on järjestelmää tuntevalle lähes loputtomasti. Jopa sinä voit seurata kotoa suorana Brysselin valiokuntatyötä ja täysistuntoja. Älä hämmenny, jos siellä ei pöydän ääressä näy tuttua suomalaista europarlamentaarikkoa. Todennäköisesti hän on jo lobannut Suomen asiaa suoraan lainvalmistelijalle. Valiokuntatyössä hiotaan lainsäädännön sisältöä ja suomalainen meppi voi vaikuttaa konkreettisesti lain säädännön kirjauksiin.

Minä haluan tuoda eduskuntaan avoimuutta, asiantuntemusta ja vastuunkantoa. Esitän myös käytännön lakimuutosta. Suomessa europarlamentaarikot voivat osallistua eduskunnan valiokuntatyöhön vain kutsuttaessa. Esitän että mepeille tulee vapaa puhe- ja läsnäolo-oikeus vähintään, EU-asioiden kannalta merkittävimmän eli suurenvaliokunnan kokouksiin. Euroedustajien ja kansanedustajien välinen yhteistyö on nyt lähes olematonta, pelkästään sillä toimella saisimme vahvistettua suomalaisen edunvalvonnan asemaa Euroopan unionissa.


Suomalainen politiikka ei nauti tänään kansalaisten luottamusta. Syy ei ole tehtyjen päätösten ja päättämättä jättämisten. Todellinen ongelma on syvemmällä - tehtyjen päätösten takana ei seiso välillä kukaan. Syyllistä haetaan sieltä missä sitä ei ole, Euroopan unionista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Kari Savinen

Hienoa että otit esille nuo eri säädökset ja direktiivit.

EU:n suunnasta ei ilmeisesti ole sitten tullut suomeen muuta kuin asetuksia !
ja näiden pöljien asetusten mukaan nämä valopäät eduskunnassa ovat sitten sorvanneet viisaudessaan niitä lakeja, jotka ovat heidän mielestään olleet melkein kuin Korkeimman sanaa!

Hienoa jos olet oivaltanut sen, että politiikka ei nauti kansalaisten luottamusta.
Se mikä meni väärin oli mainintasi että tehtyjen päätösten takana ei seiso välillä kukaan. Sieltä kyllä löytyy aina "sylttytehtaan" johtaja, joka on kunkin päätöksen takana.

Suurin syy kyllä löytyy EU:sta, mikäli syyllistä halutaan katsella.

Oletko tietoinen siitä kuinka paljon Suomi maksaa tällä hetkellä nettona EU:n kassaan ? 2013 tuo summa oli jo yli miljardin. Muistutan myös siitä että suomi maksaa Englannin, Ruotsin, Tanskan, Saksan, Itävallan, Hollannin alennettuja jäsenmaksuja. MIKSI ? Kaikki luetellut maat ovat taatusti vauraampia kuin Suomi!
Näiden pöljien päätösten takia kansalaisten luottamus poliitikoihin on kadonnut.

Asiasta löytyy paljon tietoa ja siihen todelliseen syyhyn sisältyy valtiopetos josta lähemmin www.jormajaakkola.fi

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Kiitos kari kotisivuni mainostamisesta!

Sallamaarit on vasta 26-vuotias, joten hänen sinisilmäisen kirjoittelunsa ymmärtää siltä pohjalta.

Sallamaarit kirjoitti:

"Ensimmäinen murrettava myytti lähtee EU-säädösten ymmärtämisestä."

Ensimmäinen myytti, josta suomalaisten on nyt lähdettävä liikkeelle, on Suomen omasta ETA-/EY-/EU/euro-päätösten tekemisestä.
Se ei nimittäin kestä päivänvaloa. Kyseisestä päätöksenteosta tuli 18. maaliskuuta kuluneeksi 23 vuotta.
Mallamaarit ei sitä aikaa voi muistaa, eivätkä kansanedsutajtkaan tuolloin ymmärtäneet, mistä tulivat päättäneeksi.

Paavo voisi Sallamaarittia valistaa siitä, millainen eduskunnan äänestysnäytelmä tuona päivänä käytiin.

Presidentti Koiviston ja hallituksen EY-toimintalinjaa vastaan äänestäneet painoivat tyhjää.

Käyttäjän sallamaaritmarkkanen kuva
Sallamaarit Markkanen

Jotta voi tehdä tulevaisuutta, täytyy tuntea historia. Totta kai minä tunnen keskustelun Suomen EU-jäsenyyden historiasta - olenhan toiminut Suomen näkyvimmän EU-jäsenyysvastaisen poliitikon avustajana.

On käsittämöntä kyseenalaistaa Paavo Väyrysen poliittinen toiminta. Ne poliitikot, jotka lopettavat ensimmäisen taistelun jälkeen tappelemisen, voivat katsoa peliiin. Väyrynen toimii ajassa ja olemassa olevien toimintapuitteiden mukaisesti.

Minä en kirjoituksessani hehkuttanut EU:n erinomaisuutta, minä en kirjoituksessani kehunut EU:ssa tehtyjä päätöksiä. Minä en myöskään vastusta Suomen EU-jäsenyyttä, onhan siitä päätetty kansanäänetyksellä ja eduskunnan enemmistöllä.

Mitä Suomen EU-jäsenyyteen tulee tänään, haluaisin kysyä sinulta Jorma, miten näkisit Suomen tilanteen mikäli me emme olisi osa Euroopan unionia ja läntistä yhteisöä. Herättääkö Ukrainan tilanne sinussa mitään kysymyksiä? Lisäksi voisin kysyä sinulta, mitä teit kun Suomen EU-jäsenyydestä äänestettiin. Ainoa väittämäsi, jota en voi korjata, on tosiasia, että olen syntynyt vuonna 1988 ja olin vasta kuusivuotias kun sinä ja samansuuntaisesti ajattelevat hävisivät edunvalvonnan Suomen EU-jäsenyydestä päätettäessä. Nyt olen 26-vuotias, työskennellyt kolmisen vuotta Euroopan unionissa, tunnet sen järjestelmät ja vaikuttamismekanismit, kerroin niistä blogissani ja olen ehdolla eduskuntaan antamaan asiantuntemukseni suomalaisen edunvalvontatyön käyttöön.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #22

Kiitos kirjoituksesta!

Ensinnäkin minä en kyseenlaista Paavo Väyrysen toimintaa EU-jäsenyyden edeltä. Päinvastoin. Paavon toiminta on ollut kunnioitettavaa.

Valitettavasti Sinä Sallamaarit et tunne Suomen lähihistoriaa. Et ole lukenut tutkimuksiani? Voisit kysyä Paavolta, onko tutkimuksissani jotakin kiistettävää.

Tänään kommentoin Bjarne Kalliksen blogia
http://ehdokas8blogituusisuomifi.puheenvuoro.uusis...

Kovin harvat ihmiset ovat kertomistani asioista ja tehdyistä valtiopetoksista tietoisia. EU-jäsenyyttä ei ole päätetty valtiosääntöoikeudellisesti oikein. Siitä on todisteena myös Väyrysen puhe, jonka kotisivultani siteerasin.

Suomi olisi EU:n ulkopuolella velaton hyvinvointivaltio. Lue Sallamaarit, mitä Bjarne Kallikselle kirjoitin ja mitä olen kirjoittanut kotisivulleni.
1990-luvun lama tehtiin tarkoituksella.

Minäkään en ole EU- enkä euro-vastainen enkä -kriittinen. Kritiikkini kohde on korkea valtiojohto, joka teki valtiopetoksen.
Koska kysymyksessä on valtiopetos, ei eduskunnan päätöksellä eikä kansanäänestyksellä ole mitään merkitystä.

Olen vaan sitä mieltä, että valtiopetoksella tehty liittymissopimus on MITÄTÖN.

Kansanedustajia harhautettiin luulemaan, että se saa tehdä myöhemmin euro-päätöksen ja kansaa juoksutettiin uurnilla, jotta voitiin sanoa, että kansa sen päätöksen teki.

Ukraina ei herätä kysymyksiä, sillä juuri Paavo Väyrysen ansiosta tiedän pakoitteiden järjettömyydestä taustoja. En lähde niistä nyt kertomaan.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Sallamaarit!
Tiedät varmaan, ettei siemeniä saa enää myydä ilman paperia nimeltä "sertifikaatti".
Ja se maksaa. Ja sen paperin arvo on todellisuudessa nolla, mutta se estää pienyrittäjiä tai yhdistyksiä myymästä siemeniä - jos myyt saat X0.000 €uron sakot.

Minä valitan tällaisesta, tosin ei ole elintä mihin valittaa.
Miten Sinä aiot vaikuttaa asiaan, jos pääset eduskuntaan?

Henry

Käyttäjän sallamaaritmarkkanen kuva
Sallamaarit Markkanen

Tiedän. Jos kerrot mistä siemenistä on kysymys voisin perehtyä myös siihen mihin asetukseen se pohjaa.



Vaikka olen ehdolla, en silti tyrmää sertifikaattia tarpeettomaksi tietämättä mistä sertifikaatista on kyse.



Voit kertoa siemenestä ja liiketoiminnan laajuudesta tarkemmin tähän tai lähettää sähköpostia minulle markkanen@sallamaarit.fi. Voin sitten tarkemmin eritellä erilaisia toimenpide ehdotuksia nyky lainsäädännönmukaiseen yritystoimintaan tai keskustella ehdotuksista lain muuttamiseksi.



Ehdokkaana voin luvata että en ole helppo kumileimasin vaan jatkossakin aktiivinen ja utelias tiedonhankkija.

Toivon että muutkin kansanedustajat seuraavissa eduskunnissa sitoutuvat mielummin vähentämään ja joustavoittamaan olemassaolevia lakeja ja säädöksiä sekä tarkastelemaan aktiivisesti uuden lainsäädännön vaikutuksia siten, että sen haittavaikutukset yritteliäisyydelle ja toimeliaisuudelle vähenee. Työtä ja kauppaa Suomi tarvitsee.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Kyse on kaikista siemenistä - jopa siemenperunasta.
Kokopelli-yhdistys sai 35.000 €uron sakon:
http://daughterofthesoil.blogspot.gr/2008/03/take-...
ja tässä kerrotaan samasta asiasta:
http://daughterofthesoil.blogspot.gr/2007/03/seeds...

Taistelemme täällä Kreikassa aktiivisesti tätä lakia vastaan. Laitan blogin meidän taimen- & siemenfestivaalista 4.4. ja kerron kuinka me tätä taistelua teemme.

Luulisi Keskustaakin hieman kiinnostavan moinen laki, vaikka se tuntuu menneen ohi.

Henry

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari Vastaus kommenttiin #10

Henry, omien siementen käytöstä tehtiin kannattamatonta jo 90-luvun alussa sertifiointivaatimuksella. Niitä ei siis saanut käyttää edes omalla pellolla ilman sertitikaattia, vaikka edellisen siemenen alkuperä olisikin ollut sertifioitua.

Sertifikaatti tippui kyllä jokseenkin automaattisesti siinä vaiheessa, kun teki siemenviljasopimuksen S/K-kartellin kanssa aivan samasta tavarasta. Viljelijä toimii siis kauppakartellien maaorjana omavelkaisen takauksen kautta sukupolvenvaihdoksesta viimeiseen hengenvetoon saakka. Kun verojärjestelmä on vielä rakennettu siten, että se palkitsee tarpeettomista investoinneista, kaikki näyttää ulospäin komealta ja tehokkaalta, vaikka tilalla elettäisiin melkein kädestä suuhun.

Jopa monet tuntemani karjatilalliset käyvät tilan ulkopuolella töissä, jotta pystyvät rahoittamaan maatalousharrastuksensa.

Nimitys "alkutuottaja" tulee siitä, että hänellä ei ole mmahdollisuutta siirtää riskiä enää kenellekään, vaan kantaa ne kaikki. Yhteiskunta tulee hätiin sitten katokorvauksineen, jos näyttää niin pahalta, että viljely muuten loppuisi kokonaan.

Näistä syistä tiloille on erittäin vaikea löytää jatkajia. Työ on erittäin raskasta ja ammattitaitoa vaativaa, mutta harvoin nykyisellään palkitsevaa. Onnistuminen viljelyssä on toissijaista tulotason kannalta. Ensisijaista on se, että osaa täytellä paperit oikein ja valita sellaiset kasvit, joilla tukien määrä on korkein.

Ellei sinulla ole tuotantosopimuksia, kauppojen hyllyyn on lähes mahdoton päästä itse jalostetuilla tuotteilla. Systeemissä on hiuksen hieno ero entiseen Neuvostoliittoon.

Tukien ja sertifioinnin tarkoitus on siis varmistaa, ettei kilpailevia menetelmiä tai pienimuotoista jalostusta synny erityissuojelua nauttivien kartellien ohi.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Väyrynen on onnistunut saamaan unionistin avustajakseen.

Kari Savinen

Tässä varmasti Sallamaarit tukeutuu keskustan voimaan (tai voimattomuuteen)
En jaksa että Väyrysen avustajana valmistuu kansanedustajaksi ?

Kirjoituksesta päätellen kokemattomuus ja tietämättömyys paistaa liikaa läpi.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Meillä jokaisella on ollut nuoruudessa tunne, että jos maassa olisi ripa, niin nostaisin koko maapallon.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Kirjoittaja siis yrittää perustella tässä tapauksessa olevan aivan normaalia, ettei pää tiedä, mitä käsi tekee ja päinvastoin? Lisäksi EU-kykloopilla on varpaat murskana ja toinen kinttu juuttunut kallion koloon. Finanssipiirien pistooli takaraivollaan se jatkaa oman agendansa toteuttamista:

1. Kontrolloi ruokatuotantoa
2. Kontrolloi pääomia
3. Kontrolloi energiaa (tämä vaihe on parhaillaan toteutuksessa uuden energiastrategian muodossa)

Normaalijärkinen ihminen kutsuu tällaista totalitarismiksi, koska näillä keinoin ihnmisiä voidaan kontrolloida täydellisesti jonkun keskusjohdon toimesta.

Ja kuten juuri saimme lukea, on vain oma vika, ellei löydy mielenkiintoa kuulua siihen oligarkkiryhmään, jolle nämä etuoikeudet jaetaan? Tai ettei kansanedustajilla ole halua työskennellä meppien kanssa, kun meppiehdokkaiksi on yleensä asetettu poliittinen ongelmajäte, jonka kanssa muut eivät ole täälläkään suostuneet tekemään yhteistyötä.

Toisessa päässä onkin jo ehdotettu pakkokeinoja pitkäaikaistyöttömien siirtämisestä työleireihin, kun molemmissa päissä politiikka on ollut niin erinomaisen onnistunutta. Kuuleeko joku historian havinaa?

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Sen lisäksi että pyritään vaikuttamaan siellä EU-pöydissa, on syytä olla vähättelemättä kotimaista säännöstelykulttuuriamme joka on jostain syystä moninverroin tiukempaa kuin Euroopassa keskimäärin.

Esimerkkinä voi heittää vaikkapa tuon paskalain tai suunnitelmat Vuotoksen altaasta: aiheet antavat syytä olettaa ettei suomalaisia poliitikkoja pitäisi päästää ollenkaan sörkkimään näitä asioita. Se käy vain kansalaisille ja luonnolle kovin kalliiksi. Noistakaan asioista ei voi oikein EU:ta syyttää vaan se on meillä suomalaisilla peiliin katsomisen paikka.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Totta. Tästäkin näkee suoraan, että hallintohimmelit ovat keskenään eri paria. Myönnän itsekin, että suomalaiset ovat omalta osaltaan rakentaneet EUsta vielä huonompaa kuin se todellisuudessa on.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Taitaa olla taas niitä bloggaajia, jotka eivät vastaa tavallisten pulliaisten kysymyksiin.

Henry

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Ei EU:ta voi tosiasioilla puolustaa, pelkkiä ongelmia olemme liiton kuvatuksesta ottaneet ja saaneet.

Kari Savinen

Tässähän on se koko kupletin juoni !

Sallamaarit voisi nyt avata tätä perussopimusta ja sitä miksi EU eikä jäsenmaat noudata perussopimusta.

Suomelle on langennut lähinnä maksumiehen rooli !

Mutta vastaamaan ei tarvitse vaivautua, koska et siihen kykene, vaikka ottaisit Paavonkin avuksi.

Teikäläisillä ei ole mitään vastuuta mistään, kunhan tili tulee aikanaan !

EU:ssa on noin 1100 suomalaista virkamiestä, ja heidän palkkansa maksavat suomalaiset veronmaksajat.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Kappas, Paavo on saanut aidon ja raikkaan federalistin avustajakseen!

Suomen itsenäisen valtiontalouden hoitoon tarkoitetun instrumentin ja päätösvallan luovuttaminen maan rajojen ulkopuolelle on valtiopetos.
Ja siitä tullaan vielä keskustelemaan. Pidän siitä huolen, sillä Suomen valtiontalouden tilanne on kestämätön, sillä valtion lisävelan tarve on 15 miljardia euroa.

Haluaako blogisti olla valtiopetoksen tutkimisen vaatijana vaiko estäjänä?

Vakuudeksi dokumentointia eduskunnan pöytäkirjasta tiistaina 15.11.1994, sivunumero 4874:

Suomi liittyy Euroopan unioniin tavalla, joka on häpeäksi suomalaiselle kansanvallalle. Jälkikäteen tätä prosessia tullaan paljon tutkimaan ja siitä tullaan paljon keskustelemaan. Siksi on ollut ja on tärkeää, että kaikki oleellinen on tullut ja tulee kirjatuksi eduskunnan pöytäkirjaan. Vakavinta on se, että liittymisratkaisu tehdään tavalla, joka on maamme valtiosäännön hengen ja periaatteiden, monien asiantuntijoiden mielestä myös sen kirjaimen, vastainen.”

Ensimmäiseksi tiedonjanoinen blogisti voisi kysyä Paavolta, kenen eduskuntapuheesta ylläoleva sitaatti on peräisin.

Keskustelun käynnistäjänä

Jorma Jaakkola
Kokoomus
http://jormajaakkola.fi/nettikirja

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

"Vakavinta on se, että liittymisratkaisu tehdään tavalla, joka on maamme valtiosäännön hengen ja periaatteiden, monien asiantuntijoiden mielestä myös sen kirjaimen, vastainen."

Väyrynen itse on näin sanaillut ja kirjallinen todistusaineisto löytyy Jorma Jaakkolan kotisivuilta.

Nyt kuitenkin Väyrynen avustajineen työskentelee organisaatiossa, johon Suomi on lainvastaisesti liitetty. Eikö tässä ole aika valtaisa ristiriita puheiden ja tekojen välillä???

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Sallamaarit kirjoitti:

"Minä haluan tuoda eduskuntaan avoimuutta, asiantuntemusta ja vastuunkantoa."

Voi-voi Sallamaaritin ajatusta ja lupauksia!

Suomen ETA/-EY/-EU ja europäätöksentekoon liittyy koko joukko salaisia asiakirjoja. Jo ETA-/EY-neuvotteluissa salattiin asioita, kuten EY:ssä oli tapana.

Sallamaaritille tiedoksi, että Suomi teki liittymisasiakirjaan yhden ainoan itsenäisen julistuksen: Päätöksenteon julkisuudesta.

Suomelle ei kelvannut Ruotsin vastaava julistus, sillä ne erosivat toisitaan kuin yö ja päivä.

Suomi hyväksyi EY-julkisuuden eli salailun ja Ruotsi puolestaan ei.
Julkisuus on pohjoismaisen demokratian perusta, kivijalka.
Eurooppalainen demopkratia on "edustuksellista" demokratiaa, johon Suomi meni mukaan 17.1.1992.
Suomi otti parlamentaarisessa työskentelyssä käyttöön Tanskan mallin eli eduskunnasta tuli keskustelukerho.

Millä ihmeellä Sallamaarit pystyisi tuomaan Suomen eduskunnan toimintaan avoimuutta?
Asioita pimitetään eduskunnalta, EU:sta tulevien säädösten sisältöä ei eduskunnassa tunneta riittävästi, ja jos tunnetaan, ne saatetaan kumileimasimella voimaan.

Sallamaarit lupaa avoimuuden lisäksi tuoda eduskuntaan asiantuntemusta ja vastuunkantoa.
Katteettomia luopauksia.
Mitä 26-vuotias voi tietää Suomen salatusta lähihistoriasta?

Totuusterveisin

Jorma Jaakkola
Kokoomus

Kari Savinen Vastaus kommenttiin #19

Näin on asiat Jorma. Eihän tämän ikäinen tyttö voi olla selvillä sellaisista asioista, joista olemme keskustelleet.

Kirjoitin jo aiemmin, että näissä eduskuntavaaleissa pitäisi olla alaikäraja. Mitä tarjottavaa voisi olla 26 vuotiaalla tytöllä, kehoittaisin pysymään siellä Brysselissä kun on jollain ihme konstilla sinne päässyt. Tämän blogin tapainen "tiedonanto" on kuin Paavon itsensä suusta.

Käyttäjän sallamaaritmarkkanen kuva
Sallamaarit Markkanen Vastaus kommenttiin #20

"Euroopan unionin perustana ovat oikeusvaltion periaatteet. Tämä tarkoittaa, että kaikki EU:n toiminta perustuu EU:n jäsenmaiden vapaaehtoisesti ja demokraattisesti hyväksymiin perussopimuksiin. Jos esimerkiksi jotakin politiikanalaa ei mainita missään perussopimuksessa, komissio ei voi tehdä kyseistä alaa koskevaa lakiehdotusta."

Kari hienoa, että sinäkin olet tutustunut Euroopan unionin perussopimuksiin. Kun luet tämän lainauksen jälkeen blogini, ymmärrät että avaan blogissani eduskunnan ja Suomen hallituksen roolia EU:n asetusten toimeenpanossa. EU:lla ei ole toimeenpanovaltaa missään lainsäädännössä, vaan lainsäädännön vahvistaa aina kansallisen toimija, meillä se on eduskunta.

Kirjoittaessani blogia kirjoitin rautalankamallia EU-päätöksenteosta. Kirjoitin rautalankamallin siitä näkökulmasta, että lukija omaisi perustiedot Euroopan unionista, ne perustiedot, jotka peruskoulun ja toisenasteen opetussuunnitelmat tarjoaa jokaiselle. Ymmärrän, että koulunsa ennen Suomen EU-jäsenyyttä käyneet ja jäsenyyttä intohimoisesti vastustavat, tulkitsevat kaiken EU:sta kirjoitetun propagandaksi ja EU-jäsenyyden puolustamiseksi.

Minä kirjoitin blogin suomalaisten EU-edunvalvonnan puolustamiseksi, korjatakseni populistia väitteitä siitä, että Euroopan unionilla olisi käytännön valtaa ohjata Suomen lainsäädäntöä. Niin kauan kun eduskunnan enemmistö ei tunne EU-päätöksentekoa ja EU-säädösten eroja, näin voidaan tulkita. Siksi minä, alle 30-kymppinen, asioihin perehtynyt asiantuntija olen asettunut ehdolle tekemään muutosta ja estämään tulevaisuudessa niitä virheitä, joista sinunkin Kari, katkeruutesi pohjaa. Ymmärräthän myös, että politiikka on yhteisten asioiden hoitamista niiden yhteisten asioiden, jotka vaikuttavat meidän yhteiseen tulevaisuuteen. Jo tehdyt päätökset, tehdyt virheet on tunnustettava ja on opittava tekemään jatkossa asiat paremmin, jotta muutos on halutun kaltainen. Politiikkaa tulee tehdä tulevaisuudelle, ei menneisyydelle.

Kari Savinen Vastaus kommenttiin #23

Kiitokset kuitenkin vastauksesta.

On hiukan ristiriitaista käsittää sitä, kun blogissa kirjoitat esim. asetuksesta, joka on voimakkain ja tulee voimaan sellaisenaan jokaisessa jäsenmaassa.
Sitten tässä vastauksessasi kerrot, että EU:lla ei ole toimeenpanovaltaa missään lainsäädännossä, vaan lainsäädännön vahvistaa aina kansallinen toimija, meillä se on eduskunta. Mitä vaihtoehtoja on silloin eduskunnalla, kun asetus tulee sellaisenaan voimaan joka tapauksessa ?

Ymmärsit että olisin jotenkin katkera, en ole mistään katkera elämässäni tapahtuneista asioista, vaan haluan tuoda esille niitä epäkohtia joiden takia olemme tässä tilassa, talouden ym. suhteen. Tämä olotila johtuu ainoastaan suomen viemisestä valheellisin lupauksin EU:n jäsenvaltioksi, ja sen eteen on tehtävä työtä, että voisimme kääntää laivan ennen karikkoa.

Äänestin aikoinaan liittymistä vastaan, enkä uskonut annettuihin lupauksiin, joilla suurin osa kansalaisista saatiin narrattua äänestämään "kyllä"
Nämä ehkä tärkeimmät valheet olivat: Ruoka halpenee, autot halpenevat, viina halpenee. Monet uskoivat noihin lupauksiin ja lopputulos on nyt nähty, mikään niistä ei toteutunut, vaan olemme ajautuneet eri maiden velkojen maksumieheksi.
Näistä uhkakuvista ei liittymisen aikoina puhuttu mitään.

Euro rahana on myös epäonnistunut, se on vienyt kilpailukyvyn useimmilta suomalaisilta yrityksiltä. Tämän ovat jo tunnustaneet talouselämän johtavat asiantuntijat sekä suuryritysten pääjohtajatkin.

Itselläni siitä on aivan omakohtainen kokemus, koska vientitoimintaa EU:n ulkopuolelle harjoittavana toimijana pärjäsimme niin kauan, kunnes vahvistunut euro vei kilpailukykymme esim. Japanin markkinoilla. Sama tapahtui myöhemmin Venäjän markkinoilla.
Näiden kokemusten takia ymmärrät varmaan, että en ole EU:n kannattajia, kuten ei moni muukaan samat asiat kokenut.

EU:lla piti olla riittävästi sisämarkkinoita joiden piti taata jokaiselle työtä, mutta kuinka on käynyt, jokaisessa maassa on nyt massatyöttömyys, ehkä Saksaa lukuunottamatta.

Mikäli tutkit asioita jotka olivat pinnalla silloin kun jäsenyyttämme ajettiin, huomaat että ei ihan kaikki ollut kohdallaan. kts. jormajaakkola.fi
Tästä vallitsevasta tilanteesta irtautuminen on nyt kova paikka, ja sen eteen on tehtävä työtä, että emme ajaudu lopulliseen tuhoon.

Jouko Silvennoinen

Sallamaarit nyt olet sellaisen henkilön avustaja että ota kaikki mahdollinen oppi tieto ja taktiikka haltuusi mikä vähänkin on mahdollista, jos haluat tehdä työtä itsellesi itsekeskeisesti.Mikäli olet ajatellut tekeväsi politiikkaa yhteisen hyväksi vaihda avustettavaa, vai tuliko käytyä jo pohjantähden opisto, mitä Väyrynen on tuonut Keminmaahan Lappiin muuta kuin oman pohjantähden ?????

Toimituksen poiminnat